Japanese Garden

Zen Gardens „DOKO EN“

The Garden “DOKO EN” covers an area of 200 square metres between two office buildings at the KROHNE headquarters in Germany.
The Ryoan-ji gardens in Kyoto design by a monk and Artist build in 11th and 12th centuries. A lot of known artist from all over the world have been inspired from Ryon-ji- garden. So if you look the works from Yves Klein you understand that he was there an took the essential Spirit with him to Europe. Rilke, the poet, once said to himself when looking at a painting, “You need to change your life”.

Japanese gardens are based on the principle of Kanso or simplicity and an abstract vision of the elements of Nature. Making a Japanese garden is called ishi wo tatsu or setting stones. The garden is a dry landscape with no flowing water or flowering plants to distract the mind from the pursuit of deeper knowledge. The white, raked gravel of a Japanese garden represents the sea. The stones symbolize ships, boats and even islands where moss and lichens represent the coastline. The actual dimensions of a Zen garden are of little importance. The effect of a garden owes more to balanced composition and the meaningful use of relatively small surfaces and spaces.

Japanese gardens exude peace and tranquility and their mysterious, enigmatic beauty is a source of constant fascination. We are still not sure today if Zen Buddhist monks consciously followed a deliberate pattern when setting out the stones. Most probably they followed an instinctive approach developed from the experience of meditating a stone composition in a tense state. The refined proportions, the dynamics and the stillness of the stones come together in a composition that draws in the observer’s subconscious.

in China

In 1998 I got the order from the former CEO of KROHNE Messtechnik to create two paintings during a happening. The paintings were designed for Corporate Communication purposes of the Chinese KROHNE Joint Ventures located in Chengde and Shanghai. The preparations were difficult, since it was questionable which topic to take. It should comply with my own artistic intentions as well as with the Chinese culture, which was then completely new to me. But since Chinese painting and philosophy had already fascinated me, I chose the waterfall (Chinese: Pu Bu) and for Shanghai the wind (Chinese: Fung).

To my surprise both topics are until today deep-seated in Chinese cultural symbols.

Glas Painting
Happening
Pars pro Toto

Drei in ihrer Kunst sehr unterschiedliche Künstler treffen sich auf Einladung der Firma Krohne / CRK, anlässlich eines „International Sales Meeting“ und der Feier zum 20 jährigen Bestehens des Joint Ventures, in Chengde, China, um dort vor Ort ein gemeinsames Bild anzufertigen. Dieses Bild ist 9m lang und 1,80m hoch und besteht aus 77 einzelnen, unterschiedlich großen Bildtafeln. Innerhalb von 3 Tagen, während des Treffens der Krohne Mitarbeiter aus aller Welt, arbeiten die Künstler gemeinsam an dem gesamtem Bild, indem der eine Künstler in der ihm eigenen Bildsprache eine Vorgabe gibt, auf welche die anderen in ihrem Stil reagieren. So entsteht in drei Tagen ein durch häufiges Übermalen und Reagieren sehr dichtes und intensives Gemälde, welches in seiner gesamten künstlerischen Form keinem der Künstler eindeutig zugeordnet werden kann, die einzelnen Handschriften jedoch überall im Bild erkennbar sind.

Am dritten Tag wird das Bild in einer festlichen Zeremonie in seine einzelnen Teile aufgelöst und auf die Kunden in China sowie auf die Firmenvertretungen in der ganzen Welt (über 40 Länder) verteilt. Jedes einzelne kleine Bild kann als Kunstwerk für sich gesehen werden, trägt aber gleichzeitig die Idee des großen Ganzen, dessen Teil es war und ist.

Für die Künstler war die sehr herzliche Aufnahme durch die chinesischen Gastgeber, die Begegnungen mit den aufgeschlossenen Krohne Mitarbeitern aus aller Welt, die neue faszinierende Umgebung in China und der intensive, von gegenseitigem Respekt getragene, künstlerische Austausch ein großer Gewinn.

Kristian Dubbick, Koji Ogushi und Hans Christian Rüngeler im Juni 2011